top of page
db Print Studio Logo
1.5_logo.png

조율

Joyul

2024 <정확히 낯선 것, 예상하지 못한 것, 기이한 것에 대한 갈망>, 미술중심공간 보물섬, 경산
2024 <현대회화 100인 기획전>, 공간:숨, 수원
2021 <존재의 지형도 : 관계와 얽힘들>, 홍익대학교 현대미술관, 서울

조율은 일상에서 스치는 수많은 장소, 사건, 감각들을 수집하고, 이들을 하나의 맥락을 지닌 작업으로 풀어낸다. 작업을 전개하면서 별개의 경험으로 느껴졌던 사건들 사이의 연관성을 발견하거나, 하나의 이야기가 갖고 있는 다층적이고 모호한 면면을 포착하는 것에 흥미를 느낀다. 작업의 주된 관심사는 장소성이다. 동일한 시공간을 공유하는 존재들이 함께 섞이고, 밀어내고, 절충하는 모습과, 이 과정에서 장소 자체의 특성도 함께 변해가는 것을 탐구한다. 표현 방식은 각 아이디어에 맞는 매체를 골라 영상부터 설치, 사진, 판화 등 다양하게 사용한다. 최근에는 사운드아트에 관심을 가지고 있다.
Jo Yul collects numerous places, events, and sensations encountered in everyday life and unravels them into works with a unified context. As the work unfolds, Jo finds interest in discovering connections between events that initially felt separate or in capturing the multi-layered and ambiguous aspects of a single story. The main focus of Jo's work is the sense of place. Jo explores how entities sharing the same time and space mix, push away, and compromise with each other, and how the characteristics of the place itself transform through this process. Jo employs various mediums suited to each idea, ranging from video and installation to photography and printmaking. Recently, Jo has developed an interest in sound art.

Interview

Q : 이번 출품작에 대한 간략한 설명을 적어주세요. 

A :

영상 <흰 가벽 너머에는>은 외할머니가 40년간 살아온 주택이 재개발로 인해 없어질 날을 앞두고, 철거 전 가족들과 다시 옛집을 찾아 나선 하루를 담고 있다. 나는 이 작업을 시작으로, 어린 시절부터 현재까지 스쳐 지나온 여러 도시에서의 조각난 기억들을 떠올린다.
구도심의 쌉쌀한 정서, 이전 세입자의 해묵은 흔적들, 백색소음과 붉은 하늘, 좌표 찍듯 달라붙어있는 껌의 형상, 공원이 된 폐허, 늦은 밤 마주한 벌레, 그리고 이 모든 것이 어느 하루를 기점으로 완전히 해체되어 백지의 공간으로 초기화되는 예견된 미래까지.
전시장 한구석에서, 나는 이 모든 이미지가 공유하는 공통의 정서를 품은 공간을 조성한다.

The video captures a day when my family and I revisit my grandmother's house, where she lived for 40 years, just before it is demolished for redevelopment. Beginning with this work, I recall fragmented memories from various cities I've passed through from childhood to the present.

The bitter sentiment of old downtowns, the lingering traces of previous tenants, white noise and red skies, the shapes of gum stuck like coordinates, parks made from ruins, bugs encountered late at night, and the anticipated future where all of this is completely dismantled and reset to a blank space from a certain day forward.

In one corner of the exhibition space, I create an environment that embraces the common sentiment shared by all these images.

장소 / 이동 / 중간지대
PLACE / MOVEMENT / LIMINAL SPACE

A :

Q : 나의 작업을 대표하는 키워드 3가지를 알려주세요. 

Q : 작가님의 작업에서 판화가 갖는 의미는 무엇인가요? 

A :

판화 작업은 판재의 개수, 색상, 레이어를 쌓는 순서 등 작업을 완성하기까지 많은 계획과 분석의 단계를 거친다. 처음 세운 계획이 좀처럼 원하는대로 나오는 법이 없기 때문에 작업 과정에서도 지속적인 고민이 필요하다. 나에게는 이런식의 사고가 작품 창작의 기본 루틴으로 자리잡은 것 같다. 그래서 판화가 아닌 다른 매체를 사용하는 작업에서도 이와 비슷한 공정을 통해 작업을 완성해나가곤 한다.

Printmaking involves numerous stages of planning and analysis, including determining the number of plates, colors, and the order of layering, to complete a piece. Since the initial plan rarely comes out as desired, ongoing reflection is necessary throughout the process. This way of thinking has become a fundamental routine in my art creation. As a result, even when working with other mediums, I often complete my projects through a similar process.

Q : 앞으로 시도하고자 하는 작업의 방향은 무엇인가요?

A :

최근에는 작업 시간이 너무 길어지는 경향이 있어서, 긴 호흡의 작업 외에도 간단히 다작을 할 수 있는 작업 방식을 찾고 있다.

Recently, my working hours have tended to become too long, so in addition to long-term projects, I am looking for ways to create simpler and more prolific works.

서울시 마포구 홍익로5길 59, ​1층(서교동, 남성빌딩)

Tel: 070 8845 4099 / 공칠공 팔팔사오 사공구구

© 2020 by db Print Studio Proudly created with Wix.com

bottom of page